رئیس کمیسیون عمران مجلس: 

افزایش 300 درصدی نرخ سیمان و فولاد؛ قیمت‌ها باید کاهش یابد



هیاهوی پیرامون کمبود عرضه سیمان و افزایش قیمت مدتی است که گریبان بازار را گرفته تا آنجا که این موضوع موجب گلایه و نارضایتی بسیاری از تولیدکنندگان بتن شده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نرخ مصالح ساختمانی نقش بسیاری در قیمت تمام شده مسکن دارد، گفت: قیمت فولاد و سیمان در بازار واقعی نبوده و باید کاهش پیدا کند.  رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: جهش تولید مسکن در مجلس مطرح شده و باید در چهار سال آینده سالی یک میلیون واحد مسکونی بسازیم و قطعاً نرخ مصالح ساختمانی نقش بسیاری در قیمت تمام شده مسکن دارد، بنابراین با توجه به افزایش قیمت مصالح  از وزیر صمت خواستیم که به مجلس آمده و توضیح دهد چرا در یک سال گذشته قیمت سیمان و فولاد افزایش یافته است.
او گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان دوبرابر بیش‌تراز نیاز کشور تولید می‌شود، شاهد افزایش سرسام آور قیمت این محصولات هستیم به گونه‌ای که سیمان و فولاد نسبت به سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد رشد قیمت داشته است.
محمدرضا رضایی کوچی افزود: برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی ماده‌ای تصویب شد که بر اساس آن دولت باید قیمت تمام شده مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان را پس از استخراج با سود متعارف در اختیار طرح جهش تولید و تامین مسکن قرار دهد. از طرفی وزارت صمت مکلف شد بر بازار مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و سیمان نظارت نماید تا قیمت‌ها صرفاً براساس بهای تمام شده و با سود متعارف باشد.
نیمه دوم سال هم‌زمان با سرد شدن هوا، گاز کارخانه‌های سیمان قطع شد و حالا که بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل تأمین سوخت با استفاده از مازوت به تولید روی آورده‌اند لذا افزایش قیمت برای جبران این تفاوت بر روی پاکت‌های سیمان خودنمایی می‌کند. رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد، بابیان اینکه بازار سیمان تا ۲۰ دی‌ماه از وضعیت مطلوبی برخوردار بود ، گفت: افزایش کرایه حمل و هم‌چنین بحث قطعی برق و نیز استفاده از سوخت مازوت قیمت تولید را افزایش داده و ظاهراً کارخانه‌های تولیدکننده زیر بار این افزایش قیمت نمی‌روند. تولیدکنندگان بتن در این راستا ادعا می‌کنند که تولیدکنندگان دست به احتکار سیمان زده‌اند و این کمبود تصنعی و ساختگی است موضوعی که دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان  آن را رد کرده و در پاسخ می‌گوید: جوسازی استفاده‌کنندگان از سیمان در مورد افزایش قیمت با واقعیت تطبیق ندارد و برابر آمارهای ۹ ماهه امسال تولید و توزیع سیمان افزایش ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها